پیش‌بینی قیمت طلا و سکه برای فردا (۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ریزش میلیونی قیمت‌ها در بازار طلا و سکه در بازار امروز دلار‌های خانگی روانه بازار شدند | روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب سالن زیبایی گران‌فروش در بولوار وکیل‌آباد مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماجرای رانت ۴میلیارددلاری مونتاژکاران خودرو چه بود؟ حدود ۱۰ میلیون جوجه‌ریزی در فروردین ماه ۱۴۰۳ محقق شد چند خواسته مهم جامعه کارگری در هفته کار و کارگر | موضوع رفاهیات کارگری در مشکلات دیگر این قشر گم شده است متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) گارانتی، هر روز شکننده‌تر از دیروز نان مردم و ایمان جامعه قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو
سرخط خبرها

کشاورزی و دامپروری؛ بحران پس از خشکسالی

  • کد خبر: ۶۹۰۱۶
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
کشاورزی و دامپروری؛ بحران پس از خشکسالی
خشک سالی کم سابقه در سال آبی جاری، امان از بخش کشاورزی و دام پروری بریده و مشکلی بر مشکلات دیگر این بخش اضافه کرده است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ خشک سالی کم سابقه در سال آبی جاری، امان از بخش کشاورزی و دام پروری استان خراسان رضوی بریده و مشکلی بر مشکلات دیگر این بخش اضافه کرده است. بحرانی شدن وضعیت موجود و نیاز دامداران و کشاورزان به حمایت دولت برای کاهش خسارات باعث شد که محوریت هفتادوسومین جلسه شورای اسلامی شهرستان مشهد، بررسی و بیان پیشنهاد‌های حاضران درباره مدیریت بحران خشک سالی باشد.

 

جلسه‌ای که با غیبت رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی به عنوان متولی اصلی بخش کشاورزی و دامداری و گلایه شدید رئیس شورای شهرستان مشهد از این غیبت برگزار شد.


اینکه دامداران خرد به دلیل شرایط سخت پیش آمده و فشار مشکلات در مواقعی دست به از بین بردن دام‌های خود زده اند، گوشه‌ای از حرف‌های تلخی بود که نشان می‌داد اوضاع، بسیار بحرانی است. بگذارید قبل از نوشتن صحبت‌های حاضران در جلسه به جمع بندی نتیجه آن که قرار شد درقالب چند پیشنهاد ازسوی شورای شهرستان در جلسه بعدی شورای استان مطرح شود، اشاره کنیم.

 

هماهنگی با بانک مرکزی برای در اختیار قرار دادن وام کم بهره در کوتاه‌ترین زمان ممکن به کسانی که اکنون در حوزه کشاورزی و دامداری متضرر شده اند، پیگیری از طریق وزیر جهادکشاورزی برای انتقال رایگان نهاده‌ها از بنادر به شرق کشور و دادن پیشنهاد به منابع طبیعی به منظور استفاده از زمین‌های آن برای مدتی توسط دامداران، ازجمله پیشنهاد‌های مطرح شده در این جلسه بود.


کشاورزان، حامی می‌خواهند

رئیس شورای شهرستان مشهد با اشاره به وضعیت خشک سالی و اثرات آن بر مردم گفت: وقتی به روستا‌ها می‌رویم، متوجه می‌شویم چیز‌هایی که شنیده ایم، با واقعیت تفاوت دارد. استیصال چهره دامداران، کشاورزان و تولیدکننده‌ها و درواقع بیان دردشان، با زبان بی زبانی که می‌گوید ما را دریابید.


شهناز رمارم در پاسخ به صحبت‌های مدیر اموردام جهادکشاورزی استان که در بخشی از آن گفته بود جهاد متولی بخش آب نیست، تاکید کرد: درست است که جهاد، متولی بخش آب نیست، اما این سازمان، متولی بخش کشاورزی و دامداری است و باید برای آن بجنگد. او با تاکید بر اینکه سفره مردم دارد از پروتئین خالی می‌شود و حبوبات هم گران شده است، افزود: وقتی می‌گویید حوزه دام دیگر جذابیتی ندارد، یعنی در آینده تولید گوشت با مشکل روبه رو خواهد شد.


رئیس شورای شهرستان مشهد بار دیگر از نبود رئیس جهادکشاورزی انتقاد کرد و ادامه داد: خشک سالی، مدیریت دام، مدیریت محصولات کشاورزی و امنیت غذایی را دچار مسئله کرده است و ما به عنوان نماینده مردم احساس خطر می‌کنیم. کشاورز و دامدار باید احساس کند حامی و یاور دارد؛ به همین دلیل نیاز بود آقای مهندس اورانی به جای شرکت در یک جلسه تشریفاتی، در این جلسه که به منظور پیدا کردن راهکار برای خروج از این بحران تشکیل شد، حضور پیدا می‌کرد.


خاموشی‌ها ادامه دارد

تماس وزیر نیرو با مدیرعامل آب منطقه‌ای خراسان رضوی نیز باعث شد که او چند دقیقه جلسه را ترک کند. محمد علایی پس از بازگشت به جلسه با اشاره به وضعیت بحرانی آب در استان گفت: میزان بارندگی در استان از ابتدای سال آبی تاکنون ۹۶ میلی متر بوده که نسبت به سال قبل ۶۵ درصد و نسبت به میانگین درازمدت ۴۶ درصد کاهش داشته است.

همچنین سال گذشته در چنین روزی ۷۷ درصد سد‌های استان پر از آب بود که اکنون این میزان به ۳۹ درصد رسیده است. او با بیان اینکه امسال نیاز برق آبی کشور ۶۶ میلیون مگاوات است، مشکل برق را نیز مانند مشکل آب مهم دانست و افزود: به دلیل خشک سالی بیشتر از ۵۷ میلیون مگاوات تولید نخواهیم داشت. البته تلاش می‌کنیم با ارائه طرح هایی، خاموشی‌ها را به حداقل برسانیم، ولی در شرایط کنونی بازهم خاموشی خواهیم داشت.


تشکیل کار گروه خشکسالی

مجید نجات، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی، نیز در ادامه جلسه با بیان اینکه در ستاد مدیریت بحران کارگروه خشک سالی تشکیل شده است، از مکاتبات استاندار خراسان رضوی با وزیر کشور خبر داد و گفت: استاندار برای دریافت اعتبارات، مکاتبات خوبی کرده که نتیجه آن نامه وزیر کشور به سازمان برنامه بوده است تا ما بتوانیم از این طریق، اعتباراتی را دریافت و با اولویت به این دغدغه رسیدگی کنیم.

 

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، معاون فنی و اجرایی مدیریت جهادکشاورزی شهرستان مشهد و مدیر اموردام سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی، دیگر افرادی بودند که به نیابت از رئیس جهادکشاورزی استان در این جلسه حضور یافته بودند.

 

مدیر اموردام سازمان جهادکشاورزی پس از ارائه آماری از میزان نهاده‌های توزیع شده و اقدامات صورت گرفته در این زمینه گفت: رئیس سازمان جهادکشاورزی به منظور رفع مشکلات ناشی از خشک سالی برای کشاورزان و دامداران، چندین بار از طریق وزیر جهادکشاورزی پیگیری کرده است که نتیجه آن، قول مساعد برای اعمال ضریب خشک سالی در سهمیه نهاده‌های وارداتی استان بود. احمد داوطلب افزود: در اولین مرحله به استان حدود ۱۱ هزار تن جو خشک سالی داده شد. ما نیز ۵۰۰۰ تن از سهم نهاده دام سنگین استانی را به آن اضافه و بیش از ۱۶ هزارتن جو ویژه دام سبک توزیع کردیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->